Friday, December 08, 2006

KD:s familjepolitik får stöd av neuroforskare; och män är mindre normala

Varje gång någon som inte delar den socialistiska synen på att alla är lika bra på allt framträder i tv är det enligt min mening värt att som högerbloggare presentera detta, även om ambitionerna inte uppnås mer äm marginellt.

Idag visas i 2:an ett föredrag av Prof. Annica Dahlström. Hon är en omstridd forskare som tidvis har utsatts för censur och häftigt motstånd. Jag har själv hört ett föredrag med henne och tror att det kan ligga en del i kritiken såtillvida att om hon vore man hade hon troligen aldrig visats i tv med de icke PK åsikterna...

Dahlström menar på bestämndaste att män inte automatiskt har samma moderskapskänslor som kvoinnor, något som enligt Dahlström leder till att det är ett grovt fel att med tvång införa lika föräldraledighet mellan könen. Hon anser dessutom att en logisk konsekvens borde vara att ingen skulle tvingas sätta sitt barn i dagis, dagis, dagmamma eller barnet hemma hos föräldern (Vilket oftast inte alltid innebär mamman) är lika bra eller dåligt- Valfrihet måste få råda!

En annan halvintressant sak som Annica tar upp är det (ganska betydelselösa, min anm) faktum att kvinnors IQ är parametriskt normalfördelad, något som inte gäller för män, konsekvensen är att män är mer onormala såtillvida att det finns en större del idioter bland män men oxå en större andel genier. Vilken praktisk betydelse detta har tänker jag låta smartskaften diskutera. I ett gott samhälle behöver man inte ha hjärna för att vara stjärna...

Klimatbloggen

Så här innan veckans sista arbetsdag har jag lite tid att trycka in ytterliggare en bra blogg i vårt digra utbud av länkar.
Nu handlar det om klimatet och växthuseffekten, något som ingen kan ha missat i såvä statstelevisionen som hos nöjespatrasket.

Daniel Hansson har en bra blogg om klimatet som resonerar utifrån teoretiska rön och senaste forskning. För den som tvekar inför proportionerna och omfattningen av klimatförändringarna är detta en mycket bra källa till kunskap. Daniel är M. Sc i miljövetenskap och verksam vid Göteborgs universitet med forskning kring främst Östersjöns klimatsystem.

Wednesday, December 06, 2006

Det är farligt att leva- men kanel är nog inte så värst illa ändå

I morse hörde jag på rapport att Kanel kan ge leverskador... och att man rekomenderas att inte äta det som kosttillskott. I maten kan vi dock fortsätta ätra det i normala mängder.... TACKA FAN FÖR DET.

Min personliga åsikt är att paracetamol som är den verksamma ingrediensen i bl. a alvedon är en substans med så pass starka hepatotoxiska effekter att det borde användas mer restriktivt, detta är dock inget som har bönhörts snarare anses det som ett förstahands preparat eftersom det "är skonsamt mot magen". Åter till kanel, kanel är en krydda och inte i första hand något hälsopreparat. (jag kan hålla med om att produkter som säljs som naturläkemedel med kanel bör värderas med försiktighet eftersom det handlar om medicinsk behandling mot en kronisk sjukdom, diabetes) Den toxiska substans som pekats ut i kanel är Cumarin. För att uppnå samma mängd cumarin som finns i en enda Waran tablett får man konsumera ca 1 kg kanel. Fråpgan är om detta är så jätte relevant. FF finns det andra kryddor som innehåller toxiska substanser men varför bidra till att skapa oro, denna bloggen ska avslöja nyheternas baksida inte skapa nya problem som hitills varit okända..

Jag ser det snarast som ett sätt för aftonbladet att skapa lite sådär lagom panik och uppgivenhet ibför vad vi stoppar i oss... Detta har ni lyckats med så många gånger innan, så det kan ni säkert känna er stolta över. När det gäller SVT så för man egentligen bra fram åsikter som kommer från livsmedelsverket.

Ett handfast råd från ungdummen kan vara att tills man vet mer undvika att kombinera paracetamol med kanel i större doser.

Så fort ni hör att ett larm kommer från ett statligt verk bör ni så att såga hålla i hatten och inte ignorera det automatiskt men inte heller tro okritisjkt på det.

SVT gräver förhoppningsvis sin egen grav

Frågan vad som har gått snett med SVT (förutom den extrema vänsterdominansen) är fortsatt obesvarad. I dagens Gomorgon världen i tv1 diskuterar tittarombudsmannen, ansvarig utgivare för temakväll Castro och en svensk journalist tidigare fängslad på Kuba huruvida temakvällen o Fidel Castro var lyckad eller inte.. Det är bra att SVT diskuterar sina egna program särskilt när inte mindre än 19 anmälningar till granskningsnämnden har gjorts. Ansvarig utgivare kunde delvis hålla med om att man "starkare kunde ha betonatt det faktum att Kuba är en diktatur" samma utgivare sa dock något så korkat som att "Så sent som i augusti månad sände SVT en starkt kritisk dokumentär om Kuba" Jo, det var ju en något vänsterextrem tolkning... denna dokumentär var om jag minns rätt - Rädda för Bush -Kaxiga mot Kuba.... rubriken säger ju i princip allt, men det var inte kubakritik som framfördes utan precis som vanligt oförbehållen USA kritik, med en förlåtande attityd mot Kuba. Jag vill dock minnas att det förekom ett kortare inslag om de opositionella som satt fängslade under 20 talet år och här var inte ens SVT särskilt positiv och jag antar att det är detta man menar med en starkt kritisk dokumentär...

Med dessa begreppsramar som utgångspunkt kan jag ju understryka att ungdummen inte har tagit ställning till huvuvida SVT är opartiska och gör intressanta relevanta program.... vi låter så att säga både de starkt positiva och starkt negativa bitarna få utrymme..... skitsnack naturligtvis

Tuesday, December 05, 2006

Begreppsförvirring

Fick idag en lapp från vänsterns studentförbund, med titeln "Nu bygger vi motståndet"

Efter lite vanligt vänster pladder om rika och arbetare, kommer vi till slutklämmen.
"Vi måste stå upp och kämpa mot högerregeringens arbetarfientliga och rasistiska politik"

Jag har hört mycket skit, men blir ändå förvånad av detta förbunds totala missbruk av ordet rasism. Naturligtvis ger de inget som helst exempel på vad som skulle vara rasistiskt med den borgerliga regeringen, utan bara trycker in det utan någon som helst anledning.

Detta oehörda missbruk av ordet rasism är naturligtvis mest skadligt för debatten. Man förlorar respekten och allvaret för den riktiga rasismen. Att använda detta begrepp utan någon grund bara för att vinna okunniga politiska anhängare vittnar mest om vänsterns desperation och totala förvirring.

Sluta missbruka ordet rasism! Det tjänar alla utom rasitsterna på!

Monday, December 04, 2006

SVT och proportionerna

Okej, jag kan förstå att SVT är glada nu när Hugo Chavez vunnit valet i Venezuela. Nu får de äntligen en anledning att visa lite bilder och reportage med sin kelgris nummer ett!

Men att de totalt ignorerade valet i Mexiko där en höger kandidat vann, visar på hur totalt värdelösa SVT är som nyhetsförmedlare. Dick Erixon har här en bra artikel om detta faktum!

Att Mexiko som är ett land med 107 miljoner invånare får mindre plats än Venezuela som är ett totalt ointressant och obetydligt land är inget annat än sjukt!

Rapporteringen kring valet i Venezuela kan närmast jämföras med den kring USA-valet. Lite konstigt, någon?

Verkligen dåligt att SVT gång på gång får visa sina fula vänstersymatier utan att någon reagerar. Sedan suger naturligtvis rapporteringen kring valet också. Inget seriöst har framkommit om oppositionen, utan allt utrymme har givits till vrålande diktaturälskande väljare.

Skäms SVT!!! SKÄMS!